Nellie Pels

Fietsen met een dilemma

Geschreven door: Beleidsadviseur Nellie Pels

Ik fiets regelmatig na een werkdag naar huis. Dat moment vind ik altijd heerlijk om de dag nog eens door te nemen en zo even een stand van zaken op te maken. 

Maar dat zijn ook de momenten waarop ik mijn afwegingen van die dag doorneem. Soms gebeuren er dingen op een dag waar niet zo maar een goed of fout antwoord op te bedenken valt en is het wikken en wegen wat de oplossing zal zijn. En dat voelt ook niet altijd goed. Ik weet zeker dat ik hierin niet de enige ben. Toen de vraag van Vilans (kenniscentrum voor langdurige zorg) kwam om mee te denken aan een handreiking ‘dilemma’s in de zorg’ was ik meteen enthousiast. Samen met een aantal zorgmedewerkers mag ik bij deze bijeenkomsten aansluiten.

Ik gebruik het woord vaak, het woord dilemma. Maar wat is nu een dilemma? Vilans heeft het als volgt beschreven:
Dilemma’s betreffen vaak vraagstukken die blijven terugkomen bij dagelijkse problemen. Dat zijn dilemma’s van professionele medewerkers en van onze klanten. Vaak wordt er geen recht gedaan aan de probleemervaring die centraal staat in een dilemma en die ervoor zorgt dat klanten en medewerkers met vragen achterblijven. Oplossingen die geboden worden, geven vaak geen passend antwoord op deze vragen.

Gisteren zijn we gestart met de eerste bijeenkomst om samen met drie andere organisaties na te denken over de handreiking. De handreiking moet een direct praktisch ondersteunend instrument zijn dat helpt in het vergroten van (professionele) vaardigheden om goed om te kunnen gaan met dilemma’s in de dagelijkse praktijk. Wat was het leuk om met de drie andere organisaties over dilemma’s te praten. De benoemde dilemma’s waren zeer herkenbaar. Ik zal je tijdens mijn blogs op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Wat vindt u?

Laat hier uw reactie achter op bovenstaande blog.