‘Back to the future’

Geschreven door: Beleidsadviseur Nellie Pels

Sommige van de lezers zullen deze film nog wel kennen. Met een vliegende auto 20 jaar terug in de tijd vliegen. Aan deze film moest ik gisteren denken toen ik op de Zorg Totaal beurs liep. 

Een beurs vol met nieuwste snufjes om de zorg en dienstverlening aan onze klanten beter of veiliger te maken. Ik heb veel robots gezien die een rol kunnen spelen in het leven van onze klanten, maar ook slim incontinentiemateriaal. Mooi hoor, maar hoe anders was het bij ons 20 jaar geleden.

Rapporteren deed je op één vel in een grote map. Eén map voor alle klanten die woonden op de afdeling. Met een pen de rapportage in drie kleuren: blauw voor de dagdienst, rood voor de avonddienst en zwart voor de nachtdienst. Een rapportage die alleen de zorg en de verpleeghuisartsen inzagen. Mobiels bestonden er nog niet. Wel telefoons zonder snoer, dat was al een hele openbaring. Kon je lopen met een telefoon. Wij hadden één telefoon zonder snoer op de afdeling en je raadt het al: altijd was de telefoon kwijt.

En eigenlijk is dit ‘pas’ 20 jaar geleden. Over sommige veranderingen ben ik niet zo te spreken. Bijvoorbeeld de gedachte dat je altijd bereikbaar moet zijn want ‘je hebt toch een mobiele telefoon’. Ik ben nog zo’n figuur die rustig de telefoon kan vergeten en er ook de hele dag niet meer aan denkt. Maar sommige veranderingen komen echt ten goede aan de zorg voor onze klanten. Zoals het klantportaal. Door dit klantportaal kunnen klanten en eventueel naasten meelezen met de rapportage en het zorgplan inzien. Zo worden veel mensen meer en meer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken en leeft het gevoel dat je iets ‘samen’ doet. Zelfs op vakantie kan er nog meegekeken worden. De communicatielijnen tussen de zorgverleners en degenen die toegang hebben tot het klantportaal is heel kort. Klanten en naasten zijn echt heel positief over het klantportaal.

Klant of wettelijk vertegenwoordigers die zich aan wil melden voor het klantportaal kunnen terecht op de website van Opella. Rechts bovenin op de startpagina van www.opella.nl zit een knop ‘klantportaal’ met alle informatie die nodig is.

Ben benieuwd hoe ik over 20 jaar terug kijk op de tijd waarin wij nu leven en werken. Hebben jullie enig idee hoe de wereld en de zorg er op dat moment uit zien?

Wat vindt u?

Laat hier uw reactie achter op bovenstaande blog.