Klantbeoordeling
8,1- Rond gebouw met mooie binnentuin
- Gezellige ontmoetingsruimte
- Eigen behandelteam
Als u lichamelijke beperkingen heeft, kunt u in Machtella in Bennekom veilig en verzorgd wonen zoals thuis. Professionele medewerkers begeleiden en ondersteunen u bij een zo zelfstandig mogelijk leven.
Ook als u intensieve zorg nodig heeft, wilt u uw leven leiden zoals u dat prettig vindt. Bij Machtella kan dat. Met de juiste zorg en ondersteuning en een betekenisvolle invulling van uw dag.
Zorg, begeleiding en activiteiten stemmen we af op uw wensen. Er is 24-uur per dag zorg aanwezig. Een klein en vast team begeleidt en verzorgt u. Onze medewerkers bieden u structuur en maken samen met u het eten en drinken klaar. Belangrijk is dat u de ruimte heeft om te zijn wie u bent en zelf de regie houdt.
Barones van Lyndenlaan 1
6721 PK Bennekom
Via Google maps kunt u een routebeschrijving maken vanaf uw vertrekpunt naar locatie Machtella.
U kunt bij Machtella gratis parkeren.
Reist u met het openbaar vervoer, dan kunt u gebruikmaken van buslijn 86. Deze buslijn rijdt tussen station Ede-Wageningen en Busstation Wageningen. Stap in Bennekom uit bij bushalte Hoekelumse Brinkweg en loop in 5 minuten naar locatie Machtella. Kijk voor het plannen van uw reis op: https://9292.nl/
Ook tijdelijk verblijf is bij Machtella mogelijk.
Machtella ligt vlakbij de Veluwse bossen op het Baron van Wassenaerpark in Bennekom. Het gebouw heeft een besloten binnentuin. De appartementen voor mensen met lichamelijke beperkingen zijn op de begane grond. Ze hebben een zit/slaapkamer en een eigen badkamer. Daarnaast zijn er huiskamers en andere ontmoetingsruimten.
Wij zijn gespecialiseerd in de zorg voor en begeleiding van ouderen en chronisch zieken. De eerstverantwoordelijk woonbegeleider is het vaste aanspreekpunt voor u, uw familie of naasten. Onze specialist ouderengeneeskunde is uw arts en eindverantwoordelijk voor uw medische zorg. Samen met u en uw naasten stelt de specialist ouderengeneeskunde de doelen vast van uw medische zorg en of daarbij de inzet nodig is van behandelaars. Bijvoorbeeld onze fysiotherapeut, oefentherapeut, ergotherapeut, logopedist, muziektherapeut, diëtist, creatief therapeut, specialistisch verpleegkundige en/of psycholoog of maatschappelijk werker.
In uw persoonlijk ondersteuningsplan beschrijven we de afspraken die we met u maken over de zorg en ondersteuning die u van ons krijgt. We evalueren dit plan regelmatig met u. Uitgangspunt is dat u zo veilig en prettig mogelijk woont en een betekenisvolle dag heeft.
> Woonadvies van onze klantadviseur
In Machtella zijn activiteiten speciaal voor mensen met lichamelijke beperkingen. Zo kunt u deelnemen aan creatieve activiteiten, gespreksgroepen, quizen, Bijbelgroep, muziek, een christelijke zanggroep, bewegen voor ouderen en gezelschapsspellen zoals Rummikub.
De maaltijd wordt, indien mogelijk, samen met u klaargemaakt.
U ontmoet in Machtella diverse medewerkers, van uw eerstverantwoordelijke woonbegeleider tot aan huishoudelijk medewerkers en activiteitenbegeleiders. Ook vrijwilligers spelen een grote rol in het veilig en verzorgd wonen. In Machtella is familie nauw betrokken bij de zorg. Wij vinden het belangrijk dat u contact kunt onderhouden met uw sociale netwerk. Hiervoor kunt u gebruikmaken van bijvoorbeeld een iPad of telefoon die op de locatie beschikbaar zijn.
"Hier voelde het meteen goed. Ik voel mij niet beperkt door de regels van het huis hier. Ik kan gaan en staan waar ik wil. Ze doen er alles aan om het mij naar de zin te maken."
De volgende zorg is mogelijk in Machtella:
U kunt gebruikmaken van de volgende faciliteiten:
Als u bij Opella komt wonen, dan maken wij met u heldere afspraken. In een offerte geven wij u een overzicht van de diensten die wij u kunnen bieden en de kosten hiervan. Vaak worden de kosten (grotendeels) vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Opella kan de indicatie voor deze zorg zelf voor u vaststellen.
Afhankelijk van uw wensen kan het zijn dat u bepaalde kosten zelf betaalt. Bijvoorbeeld voor deelname aan bepaalde activiteiten of voor specifieke wensen voor zorg. U krijgt van ons een duidelijke offerte van de zorg en ondersteuning die wij u kunnen bieden. Hierin staan ook de kosten die aan de zorg verbonden zijn. Meer informatie over de zorg en ondersteuning die hoort bij uw indicatie vindt u op de website van Zorginstituut Nederland.
Uw verblijf wordt betaald vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt een eigen bijdrage. De hoogte hiervan is wettelijk vastgesteld en afhankelijk van uw leeftijd, woonsituatie, inkomen en burgerlijke staat. Uw eigen bijdrage betaalt u via de factuur die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) u toestuurt. De hoogte van deze bijdrage kunt u berekenen op de website van het CAK: www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp. Ontvangt u meerdere zorgvormen van ons? Dan telt het CAK deze bij elkaar op voor de berekening van uw eigen bijdrage.
De wachttijd voor een appartement in Machtella is één tot anderhalf jaar. Heeft u vragen over de wachttijd? Neemt u dan contact op met onze klantadviseur via het Opella servicepunt, telefoon 0318 752222.
Personeelssamenstelling
In Machtella werken 56 medewerkers (29,6 FTE), 79 vrijwilligers (inclusief Hospice) en 3 leerlingen. De medewerkers zijn verpleegkundigen, eerstverantwoordelijk woonbegeleiders, verzorgenden, activiteitenbegeleiders, helpenden en huishoudelijk medewerkers. Aan Machtella is een vast team van behandelaars verbonden.
Opella neemt de klant als uitgangspunt. Dit betekent onder andere dat de wensen van de klant (zoveel mogelijk) worden ingewilligd. Klantvolgend werken noemen we dit bij Opella. Het is mogelijk dat de partner meeverhuist naar een van de locaties van Opella als de klant dit wenst. De klantadviseur stemt met de klant/partner af wat de wensen zijn.
Ook is het mogelijk voor naasten om te blijven logeren.
Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (met een Wlz‐indicatie) kunnen hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt u of uw naaste met alle vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. De cliëntondersteuner kan u informeren, adviseren en ondersteunen bij het invullen van uw zorgvraag. Het zorgkantoor geeft hier informatie over op haar website. Heeft u hier behoefte aan, dan kan het Servicepunt van Opella u verder helpen.
Meer informatie over cliëntondersteuning leest u in deze factsheet.
Zie ook het overzicht met veelgestelde vragen op de pagina 'Praktische vragen over Wonen bij Opella'.