Klantbeoordeling
8,3- Ruime appartementen
- Elk appartement met eigen tuin
- Gezellige ontmoetingsruimten
Verpleeghuis De Baronie in Bennekom is gespecialiseerd in ouderenpsychiatrie. Als u psychiatrische beperkingen heeft, kunt u hier terecht. Professionele medewerkers begeleiden en ondersteunen u om een zo zelfstandig mogelijk leven te leiden. U houdt zeggenschap.
Hendrik van Poelwijcklaan 1
6721 PL Bennekom
Bezoek is bij verpleeghuis De Baronie altijd van harte welkom. Wij hanteren geen vaste bezoektijden. Wanneer het onrustig is in de woonkamer, kan de woonbegeleider u vragen om op de eigen kamer te verblijven tijdens het bezoek.
Via Google maps kunt u een routebeschrijving maken vanaf uw vertrekpunt naar locatie de Baronie.
U kunt bij de Baronie gratis parkeren.
Reist u met het openbaar vervoer, dan kunt u gebruikmaken van buslijn 86. Deze buslijn rijdt tussen station Ede-Wageningen en Busstation Wageningen. Stap in Bennekom uit bij bushalte Vossenweg en loop in 6 minuten naar locatie Machtella. Kijk voor het plannen van uw reis op: https://9292.nl/
Ook als u intensieve zorg of begeleiding nodig heeft, wilt u uw leven leiden zoals u dat prettig vindt. Bij de Baronie, gespecialiseerd in ouderenpsychiatrie, kan dat. Met de juiste zorg en ondersteuning en een betekenisvolle invulling van uw dag.
De zorg, begeleiding en activiteiten stemmen we af op uw behoeften en gewoonten. Onze medewerker houdt een oogje in het zeil, zorgt waar nodig voor structuur en maakt samen met u het eten en drinken klaar. Wij hechten veel waarde aan uw welbevinden, waarin centraal staat dat u uw eigenheid en waardigheid behoudt. Belangrijk is dat u de ruimte heeft om te zijn wie u bent.
De 36 appartementen van de Baronie bevinden zich op de begane grond van gebouw Cornélie. Cornélie is een appartementencomplex op het Baron van Wassenaerpark in Bennekom. U krijgt een eigen appartement dat bestaat uit een woonkamer, een slaapkamer en een eigen badkamer. Ook heeft elk appartement een eigen kleine tuin.
Wij zijn gespecialiseerd in ouderenpsychiatrie: er is zorg voor en begeleiding van mensen met psychiatrische beperkingen. De eerst verantwoordelijk woonbegeleider is uw aanspreekpunt. Onze specialist ouderengeneeskunde is uw arts en eindverantwoordelijk voor uw medische zorg. Samen met u en uw naasten stelt de specialist ouderengeneeskunde de doelen vast van uw medische zorg en of daarbij de inzet nodig is van behandelaars. U kunt hier bekijken welke behandeling en therapie er mogelijk is in het verpleeghuis.
In uw persoonlijk ondersteuningsplan beschrijven we de afspraken die we met u maken over de zorg en ondersteuning die u van ons krijgt. We evalueren dit plan regelmatig met u. Uitgangspunt is dat u zo veilig en prettig mogelijk woont en een betekenisvolle dag heeft.
> Persoonlijk advies klantadviseur
Een zinvolle invulling van onze dag is belangrijk voor ons welbevinden. Daarom is de daginvulling een belangrijk deel van het ondersteuningsplan. Er worden dagelijks diverse activiteiten aangeboden die aansluiten bij uw interesses en behoeften. Zo kunt u deelnemen aan activiteiten als:
Ook worden er regelmatig recreatieavonden en uitjes georganiseerd.
"Ik vind dat de omgang van het personeel met mijn moeder heel goed is. Ze hebben oog voor haar individuele behoeftes. In mijn beleving loopt er goed gemotiveerd personeel rond en dat voel ik terug."
Wij vragen uw familie om bij u betrokken te blijven zoals ze dat deden voordat u bij Opella kwam wonen. Kwamen uw naasten bijvoorbeeld wekelijks uw kapsel verzorgen? Zorgden zij op zaterdag voor de maaltijd? Het is fijn als u deze gewoontes kunt voortzetten. Voor u zijn deze vaste activiteiten en bekende gezichten vaak prettig. Het geeft houvast en houdt sociale contacten in stand, die wij als professionals niet kunnen en willen vervangen.
Wij beschouwen onze woonlocatie als de woning van de bewoner. Dit betekent dat familie vrij is om in de eigen kamer en de gemeenschappelijke ruimtes te doen wat nodig is. Zoals ze dat ook zouden doen bij iemand die zelfstandig thuis woont. Denk bijvoorbeeld aan koffie zetten, de vaatwasser uitruimen of een spelletje doen.
Wij vinden het belangrijk dat u kunt meepraten over onderwerpen die van belang zijn voor het dagelijks leven. Daarom organiseren wij Thuisraden, waarin bewoners en naasten in gesprek gaan met zorgprofessionals om zo samen beslissingen te kunnen nemen. Bijvoorbeeld over hoe de dag wordt ingericht, waar de inzet van medewerkers nodig is en waar het anders kan. Maar ook over omgaan met elkaar en over veiligheid. U kunt meer lezen over medezeggenschap bij Opella op de pagina www.opella.nl/medezeggenschap.
U kunt gebruikmaken van de volgende faciliteiten:
Als u bij Opella komt wonen, dan maken wij met u heldere afspraken. In een offerte geven wij u een overzicht van de diensten die wij u kunnen bieden en de kosten hiervan. Vaak worden de kosten (grotendeels) vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Opella kan u helpen bij het aanvragen van de Indicatie of het CIZ adviseren welke indicatie nodig is.
Afhankelijk van uw wensen kan het zijn dat u bepaalde kosten zelf betaalt. Bijvoorbeeld voor deelname aan bepaalde activiteiten of voor specifieke wensen voor zorg. U krijgt van ons een duidelijke offerte van de zorg en ondersteuning die wij u kunnen bieden. Hierin staan ook de kosten die aan de zorg verbonden zijn. Meer informatie over de zorg en ondersteuning die hoort bij uw indicatie vindt u op de website van Zorginstituut Nederland.
Uw verblijf wordt betaald vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt een eigen bijdrage. De hoogte hiervan is wettelijk vastgesteld en afhankelijk van uw leeftijd, woonsituatie, inkomen en burgerlijke staat.
Uw eigen bijdrage betaalt u via de factuur die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) u toestuurt. De hoogte van deze bijdrage kunt u berekenen op de website van het CAK: www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp. Ontvangt u meerdere zorgvormen van ons? Dan telt het CAK deze bij elkaar op voor de berekening van uw eigen bijdrage.
De wachttijd voor een appartement in de Baronie is drie tot negen maanden. Heeft u vragen over de wachttijd? Neemt u dan contact op met onze klantadviseur via het Opella servicepunt, telefoon 0318 752222.
Personeelssamenstelling
Bij de Baronie werken medewerkers, vrijwilligers en leerlingen. De medewerkers zijn verpleegkundigen, eerstverantwoordelijk woonbegeleiders, verzorgenden, activiteitenbegeleiders, helpenden en huishoudelijk medewerkers. Aan de Baronie is een vast team van behandelaars verbonden.
Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (met een Wlz‐indicatie) kunnen hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt u of uw naaste met alle vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. De cliëntondersteuner kan u informeren, adviseren en ondersteunen bij het invullen van uw zorgvraag. Het zorgkantoor geeft hier informatie over op haar website. Heeft u hier behoefte aan, dan kan het Servicepunt van Opella u verder helpen.
Zie ook het overzicht met veelgestelde vragen op de pagina 'Praktische vragen over Wonen bij Opella'