De Baronie

Als u psychiatrische beperkingen heeft, kunt u in De Baronie in Bennekom wonen zoals thuis. Professionele medewerkers begeleiden en ondersteunen u om een zo zelfstandig mogelijk leven te leiden. U houdt de regie. 

De zorg, begeleiding en activiteiten stemmen we af op uw behoeften en gewoonten. Er is altijd een medewerker aanwezig, die een oogje in het zeil houdt, zorgt voor structuur en samen met u het eten en drinken klaarmaakt. Wij hechten veel waarde aan uw welbevinden, waarin centraal staat dat u uw eigenheid en waardigheid behoudt. Belangrijk is dat u de ruimte heeft om te zijn wie u bent.

Adresgegevens

Hendrik van Poelwijcklaan 1
6721 PL Bennekom

Klantbeoordeling

  • Ruime appartementen
  • Elk appartement met eigen tuin
  • Gezellige ontmoetingsruimten

Eigen appartement

De 36 appartementen van De Baronie bevinden zich op de begane grond van gebouw Cornélie. Cornélie is een appartementencomplex op het Baron van Wassenaerpark in Bennekom. U krijgt een eigen appartement dat bestaat uit een woonkamer, een slaapkamer en een eigen badkamer. Ook heeft elk appartement een eigen kleine tuin.
Verder zijn er in en rondom het gebouw diverse voorzieningen zoals:

  • een kapper en pedicure
  • een recreatiezaal/activiteitenruimte
  • wandelmogelijkheden in de bosrijke omgeving.
muziektherapie

Activiteiten

Een zinvolle invulling van onze dag is belangrijk voor ons welbevinden. Daarom is de daginvulling een belangrijk deel van het begeleidingsplan. Er worden dagelijks diverse activiteiten aangeboden die aansluiten bij uw interesses en behoeften. Zo kunt u deelnemen aan activiteiten als:

  • Geheugentraining
  • Muziek/zang groep
  • Hobby/creatief groep
  • Kook/bak groep
  • Bewegen voor ouderen
  • Thema-activiteiten
  • Pastorale gespreksbijeenkomst
  • Drie keer per dag een gezamenlijk koffiemoment

Ook worden er regelmatig recreatieavonden en uitjes georganiseerd.

"Het is allemaal goed geregeld. Mijn broer vindt het er super. Ze zorgen ervoor dat hij zich nuttig voelt en gaan met respect met hem om. Ik vind het prettig dat hij daar woont."
Reactie van een naaste op Zorgkaart Nederland

Bekijk deze locatie

360º

Persoonlijk ondersteuningsplan

De medewerkers van De Baronie werken samen met een team van verschillende disciplines. Dit team bestaat uit een arts, een psycholoog, een maatschappelijk werker en een fysiotherapeut. Wanneer nodig wordt dit multidisciplinair team aangevuld met andere deskundigen. Samen met uw eerst verantwoordelijke woonbegeleider stellen zij een persoonlijk ondersteuningsplan voor u op. Uitgangspunt is dat u zo min mogelijk last ondervindt van uw beperkingen en kan wonen in een veilige en rustige woonomgeving.

Faciliteiten

U kunt gebruikmaken van de volgende faciliteiten:

  • Kapper Elke vrijdag komt er op De Baronie een kapster langs.
  • Pedicure De pedicure komt op afspraak bij u langs.
  • Pastoraat Als u naar De Baronie verhuist, is het positief als u uw eigen kerkelijke gemeente of parochie kunt blijven bezoeken of op een andere manier contact kunt blijven houden met uw kerk of geloofsgemeenschap.
  • Maaltijden Als bewoner van de Baronie gebruikt u drie keer per dag een maaltijd. U kunt gezamenlijk eten met de groep of in uw eigen kamer. Tussen de maaltijden door is er koffie en thee.
  • Internet, televisie, telefoon en iPad In de gezamenlijke woonkamer is een tv met kabelaansluiting aanwezig. In de appartementen niet. Wilt u graag televisie kijken in uw appartement, dan kan dat door de aanschaf van digitenne. Er is een draadloze internetverbinding aanwezig. Uw telefoonaansluiting regelt u zelf.
    Om contact te kunnen onderhouden met uw sociale netwerk kunt u gebruikmaken van bijvoorbeeld de iPad of de telefoon. 

Kosten

Als u bij Opella komt wonen, dan maken wij met u heldere afspraken. In een offerte geven wij u een overzicht van de diensten die wij u kunnen bieden en de kosten hiervan. Vaak worden de kosten (grotendeels) vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Opella kan u helpen bij het aanvragen van de Indicatie of het CIZ adviseren welke indicatie nodig is.

Welke kosten moet ik zelf betalen?

Afhankelijk van uw wensen kan het zijn dat u bepaalde kosten zelf betaalt. Bijvoorbeeld voor deelname aan bepaalde activiteiten of voor specifieke wensen voor zorg. U krijgt van ons een duidelijke offerte van de zorg en ondersteuning die wij u kunnen bieden en de kosten die eraan verbonden zijn.

Betaal ik een eigen bijdrage?

Uw verblijf wordt betaald vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt een eigen bijdrage. De hoogte hiervan is wettelijk vastgesteld en afhankelijk van uw leeftijd, woonsituatie, inkomen en burgerlijke staat.
Uw eigen bijdrage betaalt u via de factuur die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) u toestuurt. De hoogte van deze bijdrage kunt u berekenen op de website van het CAK. Ontvangt u meerdere zorgvormen van ons? Dan telt het CAK deze bij elkaar op voor de berekening van uw eigen bijdrage.

Praktisch

Wachttijd

De wachttijd voor een appartement in de Baronie is korter dan drie maanden.

Personeelssamenstelling

Bij de Baronie werken (peildatum 1 juni 2017) 48 medewerkers (28,3 FTE), 39 vrijwilligers en 3 leerlingen. De medewerkers zijn verpleegkundigen, eerstverantwoordelijk woonbegeleiders, verzorgenden, activiteitenbegeleiders, helpenden en huishoudelijk medewerkers. Aan de Baronie is een vast team van behandelaars verbonden.

Partneropname en logeren bij Opella

Opella neemt de klant als uitgangspunt. Dit betekent onder andere dat de wensen van de klant (zoveel mogelijk) worden ingewilligd. Klantvolgend werken noemen we dit bij Opella. Ook als de klant de wens heeft dat de partner meeverhuist naar een van de locaties van Opella is dat mogelijk. De klantadviseur stemt met de klant/partner af wat de wensen zijn.
Ook is het mogelijk voor naasten om te blijven logeren. Zij kunnen daarbij gebruik maken van het restaurant.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (met een Wlz‐indicatie) kunnen hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt u of uw naaste met al uw vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. De cliëntondersteuner kan u informeren, adviseren en ondersteunen bij het invullen van uw zorgvraag. Heeft u hier behoefte aan, dan kan het Servicepunt van Opella u verder helpen.
Meer informatie over cliëntondersteuning leest u in deze factsheet.

Meer informatie

Zie ook het overzicht met veelgestelde vragen op de pagina 'Praktische vragen over Wonen bij Opella'

Wilt u meer weten over onze diensten?

Bel ons Servicepunt: 0318 752 222