Naar homepage
Naar homepage
Opella neemt maatregelen in verband met het coronavirus. De actuele informatie vindt u hier.
Diëtisten Opella

Ondervoeding

Geschreven door: Diëtisten Opella

De meeste mensen weten wel dat overgewicht bij volwassenen in Nederland veel voorkomt. Wat echter minder bekend is, maar ook veel voorkomt is ondervoeding. Om even wat cijfers te noemen: in de thuiszorg is 15- 30% van de mensen ondervoed. Bij mensen die in een verpleeghuis wonen is dit 10- 15%. Bij ondervoeding krijgt iemand minder voedingsstoffen en energie binnen, dan dat het lichaam nodig heeft om gezond te blijven.

Dit kan komen doordat iemand een langere periode te weinig eet, bijvoorbeeld door een verminderde eetlust of smaak. Een andere oorzaak kan zijn dat het lichaam meer voedingsstoffen verbruikt, bijvoorbeeld bij ziekte, koorts of flinke wonden.

Zelfs mensen met een te hoog lichaamsgewicht kunnen ondervoed zijn. We spreken namelijk van ondervoeding als je in een korte tijd onbedoeld veel gewicht verliest. Ook wordt er gesproken van ondervoeding bij mensen met een te laag lichaamsgewicht.

‘Het maakt toch niet zoveel uit dat ik zo afgevallen ben, ik had toch wat pondjes teveel,’ horen wij als diëtisten regelmatig van mensen die ondervoed zijn. De gevolgen van ondervoeding kunnen helaas groot zijn. Je spiermassa wordt minder. Je hebt minder energie en gaat minder bewegen. Je wordt sneller ziek en het herstel na ziekte duurt langer. Ook wordt de kans om te vallen groter. Geen prettige dingen dus. En daarom genoeg reden om ondervoeding tegen te willen gaan.

Voldoende eiwitten eten is belangrijk bij het tegengaan van ondervoeding. Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof voor de spieren. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn: vlees, vis, ei, peulvruchten, noten en pinda’s, kaas en zuivelproducten.

Het kan stimulerend werken om samen met anderen te eten. In sommige situaties kan het moeilijk zijn om met normale voeding voldoende eiwit binnen te krijgen. De diëtist kan u hierbij advies geven.

Wat vindt u?

Laat hier uw reactie achter op bovenstaande blog