Naar homepage
Naar homepage
Opella neemt maatregelen in verband met het coronavirus. De actuele informatie vindt u hier.
Diëtisten Opella

Gezond oud worden met een vegetarisch eetpatroon

Geschreven door: Diëtisten Opella

Steeds meer mensen kiezen er voor om minder vlees of geen vlees te eten. Er kunnen verschillende redenen zijn zoals dierwelzijn of omdat het positief is voor het milieu. Minder vlees eten is goed, maar het is wel belangrijk om sommige voedingstoffen binnen te krijgen.

In vlees zitten veel eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12. Als je meer plantaardig gaat eten moet je deze voedingstoffen uit andere producten halen.

Vegetariërs hebben 20% meer eiwitten nodig dan mensen die vlees eten. Dit heeft te maken met de verschillende kwaliteit van de eiwitten. Het advies is om zoveel mogelijk verschillende producten te combineren. Bijvoorbeeld peulvruchten met granen en zuivelproducten. Andere producten met veel eiwit zijn eieren, kaas en noten.

In vlees zit ook veel ijzer. En het ijzer uit vlees neemt ons lichaam veel beter op dan ijzer uit plantaardige producten. Het advies is om bij de maaltijd groente of fruit te eten. Groente en fruit bevatten vitamine C en dat bevorderd de opname van ijzer. Eet daarnaast veel producten met ijzer zoals groene bladgroenten, aardappelen en graanproducten. Er zijn tegenwoordig veel plantaardige vleesvervangers verkrijgbaar in de supermarkt. Belangrijk is dat er vitamine B12 en ijzer zijn toegevoegd.

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Neem daarom ruim kaas, melk, yoghurt, sojadrink met toegevoegd vitamine B12. Als je helemaal geen dierlijke producten gebruikt dan is het advies om  een vitamine B12 supplement te slikken.

In de praktijk zie ik dat het best lastig kan zijn om als oudere voldoende voedingstoffen binnen te krijgen met het plantaardig eetpatroon. Met name voldoende eiwitten is een uitdaging. Vraag bij twijfel een verwijzing voor een diëtist. Een diëtist kan de voedingsinname analyseren en advies geven om het eetpatroon volwaardig te maken.