Naar homepage
Naar homepage
Marcel Wielhouwer, ethiekadviseur bij Opella

Durf ik het te zeggen?

Geschreven door: Ethiekadviseur en geestelijk verzorger Marcel Wielhouwer

Er was iets met haar, merkte de verzorgende toen ze mevrouw uit bed in haar rolstoel hielp.
Ze was minder opgewekt dan anders.
Zou het met het nieuwe jaar te maken hebben? Zag mevrouw er tegen op om weer verder te gaan met haar toenemende beperkingen bij het ouder worden?

Ze had geleerd om niet te snel voor de ander in te vullen wat de ander dacht. Dat kun je beter navragen. Maar ze wist ook dat mevrouw niet zo gauw zegt wat ze op haar hart heeft. 

Toen de verzorgende weer weg was, zat mevrouw te piekeren. Zou ze het dan toch zeggen? Maar de zusters hadden het al zo druk en straks gaan ze haar nog een lastig oud mens vinden. Ze heeft geleerd een ander niet tot last te zijn, het is al erg genoeg dat ze haar nu elke dag moeten komen helpen. Niet zeuren, maar doorgaan. Of zoals haar moeder het zei: niet klagen, maar dragen en vragen om kracht.

Bij een volgend bezoek had de verzorgende gezorgd dat ze even iets meer tijd voor mevrouw had. Zodat ze nog een paar minuten kon praten, nadat ze haar in de rolstoel had geholpen. Zo wil zij graag echt thuis geven aan de mensen die zij ondersteunt.
Ze vroeg of ze terecht de indruk had dat mevrouw iets dwars zat. Was ze ontevreden over de zorg? Is er iets voorgevallen met een collega?

Mevrouw begreep dat het waarschijnlijk niet anders kon. Er zijn meer mensen die zorg nodig hebben. Maar ze zat vorig jaar altijd op tijd in de rolstoel bij haar raam. Dan kwamen de kinderen van school langs en zwaaiden ze naar haar. Met Kerst hadden ze nog een mooi bloemstukje gebracht dat ze op school gemaakt hadden. Nu lag ze nog op bed als de kinderen voorbij kwamen.

De verzorgende begreep dat zo’n moment het voor mevrouw de moeite waard maakte om haar bed uit te komen. Samen vonden ze een passende oplossing. Opella wil juist in 2020 verder gaan met thuis geven. Medewerkers willen snappen wat u nodig heeft om het leven te kunnen leiden dat bij u past. Zodat zij daarin kunnen ondersteunen. U kunt als klant hen helpen door te vertellen wat dat voor u is. Bijna altijd vinden we dan een oplossing waar u mee geholpen bent.

Wat vindt u?

Laat hier uw reactie achter op bovenstaande blog.