Naar homepage
Naar homepage
Opella neemt maatregelen in verband met het coronavirus. De actuele informatie vindt u hier.
Lekker en gezond eten

Lekker en gezond eten en drinken

Voor veel mensen betekenen de feestdagen lekker eten. En dat is helemaal niet verkeerd, vertelt Eline Berrevoets, diëtist bij Opella.

“We zien dat ouderen en mensen met een chronische ziekte soms te maken hebben met ondervoeding. Met de feestdagen eten zij vaak wat meer en dat is helemaal niet verkeerd. Geniet ervan en eet wat u lekker vindt. Buiten de feestdagen blijven er nog een heleboel ‘gewone’ dagen over. Let erop dat u juist buiten de feestdagen de goede voedingsstoffen binnen krijgt.”

Dit zijn de tips van Eline voor eten en drinken als u ouder wordt, herstelt of een chronische ziekte hebt.   

Tip 1
Kies producten die goede voedingsstoffen bevatten, zoals vezels en eiwitten. Bij het ouder worden, herstellen of bij ziekte heeft u extra eiwitten nodig. Eiwitten zorgen onder andere voor het behoud van spiermassa. Eiwitrijke producten zijn bijvoorbeeld kaas, vlees, vis, ei en noten. Een andere belangrijke voedingsstof zijn vezels. Die helpen bij een goede stoelgang. Vezels zitten in volkorenproducten, fruit en veel groenten.

Tip 2
Om botten sterk te houden, is voldoende calcium nodig. Daarbij helpt vitamine D om de calcium goed op te laten nemen door uw lichaam. Iedereen boven de vijftig jaar krijgt het advies om extra vitamine D in te nemen. Tabletjes zijn te koop bij apotheek en drogist. De zon is een bron van vitamine D en ook vette vis, margarine en halvarine. Calcium vindt u in zuivel en kaas. Ongeveer vier porties per dag zijn nodig.

Tip 3
Vindt u het ook moeilijk om voldoende te drinken op een dag? Een bekend probleem bij ouderen is dat zij minder een prikkel hebben om vocht tot zich te nemen. Vocht is wel heel belangrijk voor goed werkende nieren en daarmee het afvoeren van afvalstoffen. Aanbeveling is 1,7 liter per dag, dat zijn ongeveer 10 glazen. Zorg voor afwisseling met koffie, thee en melkproducten. Af en toe een sapje kan ook.

Tip 4
Wees alert op signalen van ondervoeding. Houd uw gewicht in de gaten. Uw eetlust kan afnemen en dan sluipt ondervoeding erin. Bij ondervoeding wordt u meer vatbaar om ziek te worden of te vallen. De spiermassa wordt namelijk minder. Weeg uzelf dus wekelijks of let erop dat uw kleding niet wijder gaat zitten. Valt u af, trek dan aan de bel. Bijvoorbeeld bij de huisarts of uw zorgverlener van Opella. Eventueel kan de arts u doorverwijzen naar een diëtist. Die kan samen met u uw voedingspatroon bekijken en adviezen en tips geven.

 

Wilt u meer weten over onze diensten?

Bel ons Servicepunt: 0318 752 222