Schoolmaatschappelijk werker Opella Andries Kuiper

Kinderen in een scheiding

Geschreven door: Schoolmaatschappelijk werker Andries Kuiper

Als schoolmaatschappelijk werker ben ik geregeld aanwezig op de ouderavonden van de basisscholen waar ik contactpersoon ben. Het geeft ouders de gelegenheid om met opvoedingsvragen of zorgen over hun kind even bij mij langs te komen.

Ik sta dan met een ingerichte tafel met folders, pennen en interessante opvoedboekjes klaar om met ouders mee te denken. Ik merk dat de leerkrachten vaak ook even ouders op mijn ‘standje’ wijzen, mooi dat het zo werkt. Als ouders liever thuis een uitgebreider gesprek met mij willen, dan maak ik met hen een afspraak.

De ouderavond
Ik ben op een ouderavond en ik word aangesproken door een moeder. Zij geeft aan dat haar man en zij in een traject van scheiding liggen. Ze maken zich zorgen om het welzijn van hun zoon. Nadat ik hierover met haar kort wat doorpraat, spreken we af dat ik een aantal gesprekken met haar zoon zal hebben. Ze geeft aan dat vader hiervoor ook toestemming geeft, ik mag hem hierover bellen.

Het gesprekje met Noan*
Ik leg een rood koffertje met witte stippen op tafel, Noan kijkt mij nieuwsgierig aan. Hij vraagt mij: ‘Wat zit daar dan in”? Hij mag het koffertje openmaken. Na wat gepriegel met de slootjes gaat de deksel open, er zitten allemaal playmobiel poppetjes in.
Noan kijkt mij lachend en vragend aan. “Gaan we spelen?”, vraagt hij mij. Ik leg hem uit wat we gaan doen. Hij mag van de poppetjes een opstelling maken hoe hij zijn gezinssituatie ziet en daarin opstellen wie hij belangrijk vindt in zijn leven.

Hij begint met zichzelf en langzaam maar zeker vormt zich de familie en vriendengroep om hem heen. Als ik erop doorvraag, komt er nog een poppetje bij en verwisselt hij een poppetje van positie. Het geeft een mooi beeld van hoe de situatie was, maar laat ook zien hoe ingewikkeld de scheiding of het proces waar ouders in zitten eruit ziet. In korte tijd is er veel veranderd voor het kind. Het is een goede aanleiding om met het kind door te praten over de situatie en ook door te vragen over wat het met het kind doet. Vaak vinden kinderen dit leuk om te doen. Het is speels en ze mogen zelf bepalen welk poppetje ze pakken en waar neerzetten. Noan is trots op wat hij heeft neergezet en ik maak er een foto van, zodat we er een andere keer weer over door kunnen praten.

Naast het koffertje zijn er nog andere hulpmiddelen die ik kan inzetten. Daar vertel ik een volgende blog meer over.

Tips bij een scheiding:

  • Kijk als ouders altijd goed naar het belang en welzijn van je kind.
  • Heb goed oog voor wat de kinderen voelen, wensen, ervaren en hopen.
  • Overleg als ouders met elkaar of je kind extra ondersteuning kan gebruiken. Denk aan individuele gesprekken met een vertrouwenspersoon uit je omgeving, familie, of een professional.
  • Geef je kind op voor een cursus of groep, bijv. de cursusgroep Dappere Dino’s (6-8 jaar) of KIES voor het Kind (9-12 jaar). Zie www.cjgede.nl (bij activiteiten). Een informatieve site is ook www.kiesvoorhetkind.nl en www.villapinedo.nl

*Noan is niet zijn echte naam

Wat vindt u?

Laat hier uw reactie achter op bovenstaande blog.