Maatschappelijk werk - Volwassenen

Heeft u tijdelijk ondersteuning nodig bij vragen of problemen? Bijvoorbeeld op het gebied van relaties, geld, wonen, werk, gezondheid of gezin? Doe dan een beroep op onze medewerkers van Maatschappelijke dienstverlening.

We bieden onder meer:

  • Algemeen maatschappelijk werk: voor kortdurende steun bij problemen, bijvoorbeeld op gebied van relaties, gezin, opvoeding, geld, werk of gezondheid. Als u persoonlijk in gesprek wilt met een onafhankelijk iemand, die met u meedenkt.

  • Financieel coaching: helpt om inzicht te krijgen in het uitgavenpatroon, om administratie op orde te krijgen en schulden af te lossen of daar regelingen voor te treffen.
    Zie ook de flyer Financieel coaching

  • Casemanagement dementie: casemanagers dementie bieden thuiswonende ouderen met dementie en hun naaste omgeving ondersteuning en (psychosociale) begeleiding. Zo kunnen mensen thuis blijven wonen, eventueel met inzet van voorzieningen.
    Meer informatie vind u op: www.dementiegeldersevallei.nl

  • Bezoek- en opvangservice: mantelzorg verlenen is een intensieve taak Het is daarom belangrijk dat u af en toe wat tijd neemt voor uzelf. Onze vrijwilligersbemiddelaar gaat voor u op zoek naar een vrijwilliger die tijdelijk de mantelzorgtaken kan overnemen of u gezelschap houdt wanneer u er alleen voor staat en afhankelijk bent van zorg.
    Zie ook de folder Bezoek- en opvangservices

  • Trainingen in groepsverband:
    Cursus omgaan met dementie: tijdens deze cursus krijgen de deelnemers inzicht in wat dementie voor mensen met een dementie en voor hun mantelzorgers betekent.
man in woonkamer

Waar is Maatschappelijke dienstverlening mogelijk?

Maatschappelijke dienstverlening wordt veelal gegeven in uw eigen woon- of werksituatie. Daarnaast blijft het mogelijk op locatie gesprekken te voeren. Hiervoor worden met u afspraken gemaakt.

Algemeen maatschappelijk werk is mogelijk in de gemeenten Ede en Wageningen.

Alle andere vormen van Maatschappelijke dienstverlening zijn alleen mogelijk in de gemeente Ede.

Er is voor Maatschappelijke dienstverlening geen verwijzing van een (huis)arts nodig.

Wat zijn de kosten?

Aan deze diensten zijn voor u meestal geen kosten verbonden: deze vorm van hulpverlening is mogelijk dankzij subsidie van de gemeente.
Er kan wel sprake zijn van een eigen inkomensafhankelijke bijdrage.
Van deelnemers aan de trainingen sociale vaardigheden wordt een eigen bijdrage voor materiaalkosten gevraagd van 25 euro. Aan de trainingen zelf zijn geen kosten verbonden.

Hoe meld ik me aan voor Maatschappelijke dienstverlening?

Op de website www.ede.nl kunt u meer informatie vinden over de Sociale Teams en CJG en hoe u zich kunt aanmelden voor hulp. Telefonisch kunt u zich via 0318 140 318 aanmelden.
Voor een afspraak met de financieel coach en/of een training kunt u contact opnemen met het Opella servicepunt, telefoon 0318 752 222, e-mail servicepunt@opella.nl.
Voor meer informatie over het Startpunt Wageningen kunt u kijken op www.startpuntwageningen.nl of bellen naar 0317 410 160.

Welke rechten heb ik als klant?

Als u persoonlijke informatie geeft aan een maatschappelijk werker of thuisbegeleider, gelden in onze organisatie de volgende afspraken:

  • U hebt het recht te weten welke gegevens wij noteren en waarom. Onze medewerkers kunnen u daarover informeren.
  • U kunt uw dossier inzien na aanvraag bij de maatschappelijk werker of thuisbegeleider.
  • Soms is het wenselijk dat we over uw situatie overleggen met personen buiten de organisatie, bijvoorbeeld de huisarts. De maatschappelijk werker of thuisbegeleider zal u hierover vooraf informeren. Als er meerdere hulpverleners betrokken zijn bij uw kind, dan is het belangrijk de hulp goed op elkaar af te stemmen. De Verwijsindex regio de Vallei (ViVallei) is een digitaal systeem waarin professionals een signaal kunnen afgeven als zij zich zorgen maken over een kind of jongere. Wanneer meerdere hulpverleners een signaal afgeven over hetzelfde kind, dan krijgen zij elkaars contactgegevens. Deze contactgegevens komen de hulpverlening ten goede om hulp en zorg op elkaar af te stemmen en te kunnen samenwerken in hulpverlening aan kinderen en jongeren. Ouders van kinderen van nul tot zestien jaar worden persoonlijk op de hoogte gebracht als er een signaal over hun kind wordt afgegeven in de Verwijsindex en wat de reden daarvoor is. Jongeren van zestien jaar en ouder worden zelf geïnformeerd.
  • De persoons- en hulpverleningsgegevens worden zorgvuldig bewaard en beveiligd.
  • Uw persoonlijke gegevens worden twee jaar na afsluiting van de hulpverlening vernietigd.
Hoe zit het met mijn privacy?

Elk probleem en iedere vraag kunt u vertrouwelijk bespreken met uw maatschappelijk werker of thuisbegeleider. Vaak zijn dat hele persoonlijke situaties, waarvan u niet graag wilt dat een ander die te weten komt. Het is daarom goed om te weten dat de medewerkers van Opella Maatschappelijke dienstverlening een beroepsgeheim hebben. Dit houdt in dat zij niet met anderen over u spreken, tenzij u daarvoor toestemming verleent.
Om u goed van dienst te kunnen zijn, hebben wij persoonlijke gegevens van u nodig. Wij gaan er vanuit dat u ons vanaf het eerste contact toestemming geeft om uw gegevens vast te leggen. Uw privacy beschermen wij hierbij. We gaan zorgvuldig om met persoonlijke gegevens en hanteren hierbij de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO) en de wet Persoonsregistratie.

Wij hebben uw gegevens nodig om:

  • te kunnen bepalen of u bij onze organisatie aan het juiste adres bent of dat we u voorstellen naar een andere organisatie te gaan
  • een totaalbeeld van u en uw hulpvraag te krijgen en een goed hulpverleningsplan te kunnen maken
  • aan de gemeente Ede, die ons werk subsidieert, te verantwoorden waaraan het geld wordt besteed (de gegevens worden anoniem verwerkt)
  • na te gaan of er recht op hulp bestaat. De maatschappelijk werker of thuisbegeleider is verplicht om dit te toetsen.

Wilt u meer weten over onze diensten?

Bel ons Servicepunt: 0318 752 222