De Nederlandse overheid stelt van 2019 tot en met 2021 extra financiële middelen beschikbaar voor (vooral) meer personeel in de verpleeghuizen. Opella heeft van Zorgkantoor Menzis financiën toegezegd gekregen voor haar eigen kwaliteitsplan, dat zich in hoofdlijn richt op meer en beter opleiden, inzetten van ander personeel en het ondersteunen van bewoners en hun naasten in de verpleeghuizen van Opella. Opella heeft verpleeghuizen in Bennekom (in Walraven en Machtella en verpleeghuis de Baronie), Harskamp (Metje), Lunteren (de Honskamp) en Wageningen (Torckdael).
Om klanten en hun naasten te ondersteunen, is goed personeel nodig dat goed is opgeleid. In de huidige arbeidsmarkt is dat in toenemende mate een uitdaging: in de komende jaren zal er op de arbeidsmarkt steeds minder personeel beschikbaar zijn. Opella wil in alle opzichten ‘thuis geven’ aan haar klanten door hun vragen te beantwoorden. Zeker ook in de verpleeg(huis)zorg, waar we te maken hebben met mensen met een grote kwetsbaarheid en hun naasten. Concreet gaat Opella zelf meer zorgprofessionals opleiden, taken van zorgmedewerkers bij anderen beleggen (waardoor zij meer tijd hebben voor zorg) en het verzuim van medewerkers verder omlaag brengen.
Het kwaliteitsplan van Opella bestaat uit:
Opella en (verpleeghuis)zorg
De kwaliteit van de verpleeghuiszorg van Opella is goed. In 2015 werden de verpleeghuizen van de organisatie door de Patiëntenfederatie Nederland uitgeroepen tot meest klantvriendelijk van Nederland, op basis van klantwaarderingen op ZorgkaartNederland.nl. De toenemende problemen op de arbeidsmarkt vragen om een radicale aanpak. Opella realiseert zich dat er de komende jaren steeds minder medewerkers op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn. Daarom houdt Opella daar rekening mee en kiest ze voor een brede, samenhangende aanpak om de verpleeg(huis)zorg goed te houden. De organisatie heeft haar kwaliteitsplan tijdig bij Menzis ingediend.