Servicepunt 0318 752222

Bel Me Terug

Evv'er Janny Kelderman

Janny Kelderman werkt al meer dan dertig jaar in de zorg. In al die jaren is ze bij veel verschillende mensen thuis geweest om als eerstverantwoordelijk verzorgende de ondersteuning te bieden die nodig is. “Soms leiden mensen een heel ander leven dan ik. Zoals de klant, die met zijn gezin nog maar een aantal weken in Nederland woonde. Zij sliepen op de grond. Deze meneer wilde geen hoog-laag bed. Wij gaven hem zoveel mogelijk de zorg die hij nodig had.”



Bij wie je als zorgmedewerker ook over de vloer komt, je respecteert de levensstijl van die persoon. “Maar als je een band hebt met elkaar, dan kun je best praten over hoe iemand bepaalde dingen aanpakt”, merkt Janny. “Houdt iemand écht van een rommelig huis of is hij er eigenlijk niet gelukkig mee? Kan iemand niets meer zelf doen of is het juist heel goed even het afval zelf buiten te zetten? Zorgzame mensen nemen anderen nog wel eens te snel alles uit handen”, lacht Janny. “Ik merk dat ‘mijn’ klanten ervaren dat ik het beste met hen voor heb. Ik maak dan ook zelden mee dat iemand boos wordt als ik een lastig onderwerp aansnijd. Integendeel: je kunt goed met elkaar in gesprek als er een basis is van vertrouwen. Dat betekent ook dat ik niet achter de rug van de klant om zaken regel, bijvoorbeeld contact opnemen met familie of met de huisarts.”

“Vragen wat de klant zelf wil. Daar draait het om. Wij kwamen een wond verzorgen bij een nieuwe klant. Het huis en de bewoners zagen er onverzorgd uit. Deze mensen wisten niet dat zij naast wondzorg ook begeleiding konden krijgen bij de organisatie van het huishouden en hulp in huis. Na een aantal bezoeken heb ik dat onderwerp eens aangekaart en zij bleken hier graag gebruik van te maken. Het huis is nu niet brandschoon, maar het echtpaar is tevreden en heeft weer grip op hun eigen leven.”